polen
06.07.2024, 2-4pm
@ Palazzo Franchetti
Sónia Vaz Borges
Mediator
Bonaventure Soh Bejeng Ndikung 
Speaker

The talk "Tending the soil as a liberated area" will take place on 6 July, as part of the Greenhouse Assemblies/Portugal Pavilion programme at Biennale Arte 2024.
This talk will be attended by the pavilion's co-curator, Sónia Vaz Borges, and Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, current director of the Haus der Kulturen der Welt (HKW in Berlin), and curator of the next edition of the São Paulo Biennale in 2025. 
Through Greenhouse's curatorial and artistic vision, approaching liberation struggles as an extension of the Creole Garden, this conversation reflects the Soil, Agriculture and the collective in Amílcar Cabral's revolutionary thought



Dr. Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (born in 1977 in Yaoundé, Cameroon), is a curator, author and biotechnologist, currently serving as director and chief curator of Haus der Kulturen der Welt (HKW) Berlin, Germany. He is founder and artistic director of SAVVY Contemporary in Berlin, the artistic director of sonsbeek20–24, a quadrennial contemporary art exhibition in Arnhem, the Netherlands, and director at the Haus der Kulturen der Welt (HKW) in Berlin. He was appointed as chief curator of the 36th Bienal de São Paulo (2025). Ndikung was the curator-at-large for Adam Szymczyk’s Documenta 14 in Athens, Greece and Kassel, Germany in 2017; a guest curator of the Dak’Art biennale in Dakar, Senegal, in 2018; and the artistic director of the 12th and 13th Bamako Encounters photography biennial in Mali in 2019 and 2022. Together with the Miracle Workers Collective, he curated the Finland Pavilion at the Venice Biennale in 2019 and was a guest professor in curatorial studies and sound art at the Städelschule in Frankfurt. He is currently a professor in the Spatial Strategies MA program at the Weissensee Academy of Art in Berlin and is also a recipient of the first OCAD University International Curators Residency fellowship in Toronto in 2020. His published works include ‘The Delusions of Care’ (2021), ‘An Ongoing-Offcoming Tale: Ruminations on Art, Culture, Politics and Us/Others’ (2022) and ‘Pidginization as Curatorial Method’ (2023).

06.07.2024, 14h-16h@ Palazzo Franchetti
Sónia Vaz BorgesMediadora
Bonaventure Soh Bejeng Ndikung Orador

No próximo dia 6 de Julho terá lugar a conversa "Tending the soil as a liberated area", que integra o programa das Assembleias de Greenhouse/ Pavilhão de Portugal na Biennale Arte 2024.Esta conversa contará com a presença da co-curadora do pavilhão, Sónia Vaz Borges, e de Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, atual diretor da Haus der Kulturen der Welt (HKW em Berlim), e curador da próxima edição da Bienal de São Paulo, em 2025. Através da visão curatorial e artística da Greenhouse, abordando as lutas de libertação como uma extensão do Jardim Crioulo, esta conversa reflete o Solo, a Agricultura e o colectivo no pensamento revolucionário de Amílcar Cabral




Dr. Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (nascido em 1977 em Yaoundé, Camarões) é um curador, autor e biotecnólogo, atualmente diretor e curador-chefe da Haus der Kulturen der Welt (HKW) de Berlim, Alemanha. Assumiu o cargo de curador-chefe da 36ª Bienal de São Paulo (2025). É fundador e diretor artístico da SAVVY Contemporary em Berlim, diretor artístico da sonsbeek20-24, uma exposição quadrienal de arte contemporânea em Arnhem, Países Baixos, e diretor da Haus der Kulturen der Welt (HKW) em Berlim. Ndikung foi o curador-geral da Documenta 14 de Adam Szymczyk em Atenas, Grécia, e Kassel, Alemanha, em 2017; curador convidado da bienal Dak'Art em Dakar, Senegal, em 2018; e diretor artístico da 12ª e 13ª bienais de fotografia Bamako Encounters no Mali, em 2019 e 2022. Juntamente com o Miracle Workers Collective, foi curador do Pavilhão da Finlândia na Bienal de Veneza em 2019 e professor convidado de estudos curatoriais e arte sonora na Städelschule em Frankfurt. Atualmente, é professor no programa de Mestrado em Estratégias Espaciais na Academia de Arte de Weissensee, em Berlim, e é também um dos beneficiários da primeira bolsa de residência de curadores internacionais da Universidade OCAD em Toronto, em 2020. Os seus trabalhos publicados incluem "The Delusions of Care" (2021), "An Ongoing-Offcoming Tale: Ruminations on Art, Culture, Politics and Us/Others" (2022) e "Pidginization as Curatorial Method" (2023).




Greenhouse

by Mónica de Miranda, Sónia Vaz Borges and Vânia Gala Portugal Pavilion at 60th International Art Exhibition -  La Biennale di Venezia 2024
 
por Mónica de Miranda, Sónia Vaz Borges e Vânia Gala
Pavilhão de Portugal na 60ª Exposição Internacional de Arte - La Biennale di Venezia 2024

Exhibition Paper

Folha de Sala [pt]
 Exhibition Paper [en]
Foglio della mostra [it]

Radio Program
  Programa de Rádio [pt]
 Radio Program [en]
 Programma Radio [it]
Press
press kit [pt]
press kit [eng]
press kit [it]


Follow us / Siga-nos
Instagram
Facebook


Hashtags


#BiennaleArte2024 #StranieriOvunque #ForeignersEverywhere #VeniceBiennale #dgartes #pavilhaoportugal2024 #PortugalPavilion #MonicadeMiranda #SoniaVazBorges #VaniaGala #Greenhouse2024 
Location  

Palazzo Franchetti, San Marco, Venice
 
    20.04.- 24.11.2024
    Tue. to Sun.: 10:00-18:00

Closed on Mondays except:
22 April, 17 June, 22 July, 2 and 30 September, 18 November

Fechado às segundas-feiras exceto:
22 abril, 17 junho, 22 julho, 2 e 30 setembro, 18 novembro